Navigation

Service-Menü

Hauptmenü



Bereichsmenü


MoBi - Monitoring Bildungsforschung

Development and changing dynamics of a heterogeneous social science field using the example of educational research

Funding: Leibniz Association1
Grant Term: 3 years (2011-2014)
Project Staff: Dipl.-Psych. Veronika Kuhberg-Lasson, Dipl.-Psych. Katja Singleton
Project Manager: Dr. Gabriel Schui, Dipl.-Psych. Jürgen Wiesenhütter
Project Partners: DIPF – Leibniz Institute for Educational Research and Educational Information2, Frankfurt
GESIS – Leibniz Institute for the Social Sciences3, Mannheim
iFQ – Institute for Research Information and Quality Assurance4, Bonn

Project Description

Bild Forschung

This project investigated organizational and financing structures in the field of educational research and relates them to output characteristics such as publication productivity, cooperation, promotion of junior academics, internationality, application orientation and impact on the scientific community.

The development of these characteristics over a period of 15 years and the specific publication characteristics of three major contributing sciences - educational science, psychology, and sociology - are analyzed. The data set was derived from the project database SOFIS, literature databases FIS Bildung, PSYNDEX, and SOLIS as well as major citation databases.

The characteristics of publication activity are examined in detail for a subsample of educational research projects. Moreover, several citation analysis approaches are used to examine the reception of educational research in the scientific community. An additional goal is to establish criteria for a monitoring service in educational research which allows the retrieval of significant indicators of scientific development in this research area.

Publications

2015

  • Kuhberg-Lasson, V., Singleton, K., & Sondergeld, U. (2015). Charakteristische Merkmale bildungswissenschaftlicher Projekte aus Deutschland und ihre Entwicklung.5 Zeitschrift für Bildungsforschung, 5, 243-260.
    doi:10.1007/s35834-014-0121-9

  • Singleton, K., Kuhberg-Lasson, V., Sondergeld, U, & Schultheiß, J. (2015). Publikationen der Bildungsforschung.6 In Botte, A., Sondergeld, U. & Rittberger, M. (Hrsg.), Monitoring Bildungsforschung. Befunde aus dem Forschungsprojekt »Entwicklung und Veränderungsdynamik eines heterogenen sozialwissenschaftlichen Feldes am Beispiel der Bildungsforschung.« (S. 67-106). (open access) Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt.

  • Sondergeld, U., Kuhberg-Lasson, V., Singleton, K., & Kempf, A.O. (2015). Projekte der Bildungsforschung.7 In Botte, A., Sondergeld, U., & Rittberger, M. (Hrsg.), Monitoring Bildungsforschung. Befunde aus dem Forschungsprojekt »Entwicklung und Veränderungsdynamik eines heterogenen sozialwissenschaftlichen Feldes am Beispiel der Bildungsforschung.« (S. 11-66). (open access). Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt.

2014

  • Kuhberg-Lasson, V., Singleton, K., & Sondergeld, U. (2014). Publikationspraxis in der Bildungsforschung. In: M. Krämer, U. Weger & M. Zupanic (Hrsg.), Psychologiedidaktik und Evaluation X, Aachen: Shaker Verlag.

  • Kuhberg-Lasson, V., Singleton, K., & Sondergeld, U. (2014). Publikationscharakteristika im interdisziplinären Feld der Bildungsforschung.8 Journal für Bildungsforschung Online, 6(3), 134-155.

  • Singleton, K., Kuhberg-Lasson, V., & Sondergeld, U. (2014). Wer finanziert Forschungsprojekte zur Bildung? Inhaltliche und methodische Interessen der Drittmittelgeber. In: M. Krämer, U. Weger, & M. Zupanic (Hrsg.), Psychologiedidaktik und Evaluation X (S. 235-242). Aachen: Shaker Verlag.

2012

  • Kuhberg, V., & Singleton, K. (2012). Entwicklungsdynamik in der Bildungsforschung. In: M. Krämer, S. Dutke, & J. Barenberg (Hrsg.), Psychologiedidaktik und Evaluation IX (S. 387-393). Aachen: Shaker Verlag.

Talks/Posters

2014

2012

  • Kuhberg, V., & Singleton, K. (2012, May).
    Die Beteiligung der Psychologie am interdisziplinären Feld der Bildungsforschung. Teildarstellung des Projekts MoBi - Monitoring der Bildungsforschung. 9. Fachtagung für Psychologiedidaktik und Evaluation, Münster.

URLs of the links on this page:

  1. http://www.leibniz-gemeinschaft.de/
  2. http://www.dipf.de/en/dipf-news
  3. http://www.gesis.org/en/home/
  4. http://www.research-information.de/
  5. https://doi.org/10.1007/s35834-014-0121-9
  6. http://www.pedocs.de/volltexte/2015/11081/pdf/Botte_et_al_2015_Monitoring_Bildungsforschung.pdf
  7. http://www.pedocs.de/volltexte/2015/11081/pdf/Botte_et_al_2015_Monitoring_Bildungsforschung.pdf
  8. http://www.j-e-r-o.com/index.php/jero/article/view/476
  9. http://www.zpid.de/pub/research/2014_Poster-Witten_Singelton.pdf


weiterführende Informationen

Additional Information

To view documents in PDF format you'll need the Adobe Acrobat Reader. If you don't already have a copy of the Reader, you can download it for free from Adobe's website.

Leibniz Institute for Psychology Information
Universitätsring 15,
54296 Trier, Germany
Phone: +49 (0)651 201-2877
Fax: +49 (0)651 201-2071


Follow Us on Twitter

Kontakt und Funktionen

URL of this page: https://www.zpid.de/index.php?wahl=forschung&uwahl=project&uuwahl=2011&lang=EN