Navigation

Service-Menü

Hauptmenü



Bereichsmenü


BLInk

Blended Learning von Informationskompetenz

A blended learning approach to foster information literacy using literature databases of the Leibniz Institute for Psychology Information.

Funding: Leibniz Association1
Grant Term: 3 years (2012-2015)
Project Staff: Dr. Nikolas Leichner, Dipl.-Psych.; Dipl.-Psych. Johannes Peter (until 31.3.2015); Peter Weiland, MA; Dr. med. Christiane Baier, Dipl.-Inf. (FH)
Project Manager: Prof. Dr. Günter Krampen
Project Coordinator: Dr. Anne-Kathrin Mayer

Project Description

platzhalter bild BLInk

According to funding line (6) of Leibniz projects within the SAW-Competition, the project pursues institutional objectives of the scientific infrastructure facility ZPID. It promotes the use of ZPID’s work results and contributes to a problem-oriented, sustainable transfer of knowledge about the optimization of professional information literacy.

The project aims at the curricular development, experimental evaluation, and implementation of a blended learning intervention to foster students’ professional information search and evaluation skills, focusing the use of ZPID’s scientific databases. Its target groups are students and doctoral candidates of psychology and related scientific disciplines (e.g., Biology, Medicine, Pedagogy, Educational Sciences, Sociology, Political Science).

The training will be adapted differentially to participants’ characteristics, e.g., their levels of information literacy, and their prior knowledge about the domain of psychology in general as well as their knowledge about the topics of specific searches.

Publikations

2017

2016

2015

2014

  • Leichner, N., Peter, J., Mayer, A.-K., & Krampen, G. (2014). Assessing information literacy using information search tasks.17 Journal of Information Literacy, 8(1), 3-20.
    doi:10.11645/8.1.1870

  • Leichner, N., Peter, J., Mayer, A.-K., & Krampen, G. (2014). Fostering information literacy in German psychology students using a blended learning approach.18 In Proceedings of the 6th International Conference on Computer Supported Education (S. 353-359).
    doi:10.5220/0004795103530359

  • Leichner, N., Peter, J., Mayer, A.-K., & Krampen, G. (2014). Google Scholar versus Fachdatenbanken: Wie erfolgreich nutzen Studierende verschiedene Suchwerkzeuge?. In M. Ockenfeld (Hrsg.), Informationsqualität und Wissensgenerierung: Proceedings of the 3. DGI-Konferenz (S. 37-46). Frankfurt: DGI.

  • Peter, J., & Leichner, N. (2014). Informationskompetenz aus Sicht von Studierenden: Auswertung der Teilnehmerrückmeldungen eines Blended Learning-Trainings. Zeitschrift für Bibliothek, Information und Technologie, 17(6), 531-535.

  • Peter, J., Leichner, N., Mayer, A.-K., & Krampen, G. (2014). Das Inventar zur Evaluation von Blended Learning (IEBL): Konstruktion und Erprobung in einem Training professioneller Informationskompetenz. In M. Krämer, U. Weger, M., & Zupanic (Hrsg.), Psychologiedidaktik und Evaluation X (S. 275-282). Aachen: Shaker.

2013

  • Leichner, N., Peter, J., Mayer, A.-K., & Krampen, G. (2013). Assessing information literacy among German psychology students.19 Reference Services Review, 41(4), 660-674.
    doi:10.1108/RSR-11-2012-0076

  • Leichner, N., Peter, J., Mayer, A.-K., & Krampen, G. (2013). Erfassung von Wissen über Informationsrecherchen: Konzeptuelle Überlegungen und empirische Befunde. Zeitschrift für Bibliothek, Information und Technologie, 16(4), 298-306. Internet: www.b-i-t-online.de.

  • Mayer, A.-K., Leichner, N., Peter, J., Günther, A., & Krampen, G. (2013). Developing a blended learning approach to foster information literacy in German psychology education.20 Procedia Social and Behavioral Sciences, 93, 1259-1262.
    doi:10.1016/j.sbspro.2013.10.025

  • Peter, J. (2013). Evaluation eines Blended Learning der Informationskompetenz - Einfluss epistemologischer Diskurse. In H.-C. Hobohm (Hrsg.), Informationswissenschaft zwischen virtueller Infrastruktur und materiellen Lebenswelten (S. 409-413). Glückstadt: vwh Hülsbusch.

Talks/Posters

2017

2016

2015

2014

2013

2012

URLs of the links on this page:

  1. http://www.leibniz-gemeinschaft.de/
  2. http://www.zpid.de/pub/research/2017_Leichner_Bericht_BLink-Lux2016_SIO.pdf
  3. http://www.zpid.de/pub/research/2016_Leichner-Mayer_Befragung-IK-Lehre_ZPID-SIO.pdf
  4. https://doi.org/10.15640/jehd.v5n1a9
  5. http://www.psychopen.eu/fileadmin/user_upload/books/978-3-8440-4856-8/Kraemer_Tagungsband_Psychologiedidaktik_2016_193-201_Mayer.pdf
  6. http://www.zpid.de/pub/research/Mayer_Rosman_Hrsg_2016_Epistemologische_Ueberzeugungen.pdf
  7. http://www.zpid.de/pub/research/Mayer_Rosman_2016_Epistemologische_Überzeugungen_und_Wissenserwerb.pdf
  8. http://www.zpid.de/pub/research/Peter_Mayer_Rosman_2016_Epistemologische_Ueberzeugungen_und_Informationskompetenz.pdf
  9. http://www.zpid.de/pub/research/2015_BLInk-Abschlussbericht_ZPID-SIO.pdf
  10. https://doi.org/10.5160/psychdata.kngr14pr10
  11. http://ubt.opus.hbz-nrw.de/volltexte/2015/934/
  12. https://doi.org/10.1007/978-3-319-25768-6_23
  13. http://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-28197-1_29
  14. http://ubt.opus.hbz-nrw.de/volltexte/2015/941/
  15. http://www.zpid.de/pub/research/2015_Peter_et-al_assessment-basic.pdf
  16. http://www.zpid.de/pub/research/2015_peter_making-instruction.pdf
  17. https://doi.org/10.11645/8.1.1870
  18. https://doi.org/10.5220/0004795103530359
  19. http://www.zpid.de/pub/research/2013_leichner-etal_Assessing-information.pdf
  20. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.10.025
  21. http://www.zpid.de/pub/research/2017_Leichner_Mayer_europlat.pdf
  22. http://www.zpid.de/pub/research/2016_Mayer-Regensburg.pdf
  23. http://www.zpid.de/pub/research/2016_Psychologiedidaktik-Mayer-Leichner-Krampen.pdf
  24. http://www.zpid.de/pub/research/2016_Mayer-Leichner-Peter-Krampen_DGPs-BLInk.pdf
  25. http://www.zpid.de/pub/research/2016_ITC2016_Mayer-Leichner-Rosman-Krampen_ILT-P.pdf
  26. http://www.zpid.de/pub/research/2015_Mayer_Nuernberg.pdf
  27. http://www.zpid.de/pub/research/2015_Mayer-Krampen_Equivalence.pdf
  28. http://www.zpid.de/pub/research/2015_Mayer-Krampen_Openness.pdf
  29. http://www.zpid.de/pub/research/2015_Mayer-Leichner_vdb_Trier.pdf
  30. http://www.zpid.de/pub/research/2015_Peter-Mayer_Epis-Symposium.pdf
  31. http://www.zpid.de/pub/research/2014_leichner-etal_DGI-Frankfurt.pdf
  32. http://www.zpid.de/pub/research/2014_leichner_Fostering_Barcelona.pdf
  33. http://www.zpid.de/pub/research/2014_leichner_Self-Effiacacy.pdf
  34. http://www.zpid.de/pub/research/2014_ICAP-Paris_Johannes_Peter.pdf
  35. http://www.zpid.de/pub/research/2014_peter-etal_Inventar-Evaluation_witten.pdf
  36. http://www.zpid.de/pub/research/2014_peter_epistemologischer-ueberzeugungen.pdf
  37. http://www.zpid.de/pub/research/2013_Trier_MessungFoerderung.pdf
  38. http://www.zpid.de/pub/research/2013_Hildesheim_MultimethodaleErfassung.pdf
  39. http://www.zpid.de/pub/research/2013_Informationskompetenz_Kiel_Leichner.pdf
  40. http://www.zpid.de/pub/research/2013_Mayer_Hildesheim_2013.pdf
  41. http://www.zpid.de/pub/research/2013_Informationskompetenz_Saarbruecken_Mayer.pdf
  42. http://www.zpid.de/pub/research/2013_Informationskompetenz_Mayer_Frankfurt.pdf
  43. http://www.zpid.de/pub/research/2013_Poster-Relationship_Istanbul_Peter.pdf
  44. http://www.zpid.de/pub/research/2013_Poster-Evaluation_Potsdam_Peter.pdf
  45. http://www.zpid.de/pub/research/2012_ICCC-guenther.pdf
  46. http://www.zpid.de/pub/research/2012_Leibniz-Mainz_Leichner.pdf
  47. http://www.zpid.de/pub/research/2012_Mayer_Koeln.pdf
  48. http://www.zpid.de/pub/research/2012_Mayer_WCLTA.pdf
  49. http://www.zpid.de/pub/research/2012_Leibniz-Mainz_Peter.pdf


weiterführende Informationen

Additional Information

Dr. Anne-Kathrin Mayer
Phone: +49 (0)651 201-2930
Fax: +49 (0)651 201-2071

To view documents in PDF format you'll need the Adobe Acrobat Reader. If you don't already have a copy of the Reader, you can download it for free from Adobe's website.

Follow Us on Twitter

Kontakt und Funktionen

URL of this page: https://www.zpid.de/index.php?wahl=forschung&uwahl=project&uuwahl=2012&lang=EN